SYMFONIC FUSION-Liso&Luo

Söndag 29 april 2018 kl 18.00
Crusellhallen , Konsert & Kongress , Linköping

Dirigent :
Joachim Gustafsson
solist :
Ann-Sophie Hållén piano

Medverkan av :
Kulturskolans Ungdomssymfoniker

PROGRAM:
Robert Schumann Pianokonsert a-moll op 54
Manuel de Falla El amor brujo, svit


Ytterliggare information om Luo:s medverkan presenteras inför konserten.

(Med reservation för ändringar)

Ladda ner konsertprogrammet (pdf-fil) HÄR!

LYSSNA

Smakprov

Bookmark and Share

Ladda ner affisch HÄR!


Biljetter


Köp genom Konsert & Kongress
biljettkassa tel.013-190 00 00
Biljettkassan öppen vard.8-17
samt två timmar före konsert.


Pris:
Ordinarie : 250:-, studerande : 125:-
Skådebanan/Scenpass: 150:-
kult.skoleelev: gratis, barn under 12 år: gratis







Redan 1839 nämnde Robert Schumann i ett brev till sin älskade Clara att han arbetade med ett nytt verk: ”Min konsert är ett mellanting av symfoni, konsert och stor sonat. Jag förstår att jag inte kan skriva en konsert för virtuoserna: jag måste skapa något annat.” Men inte förrän 1841, när han varit gift med Clara ett år och använt hela det föregående året till att skriva en ofantlig massa sånger, satte han sig ner för att på allvar ta itu med sitt påbörjade verk för piano och orkester. Den här gången resulterade hans ansträngningar i en ensatsig Fantasi i a-moll, som uruppfördes utan större framgång. Han hade väl på känn att stycket inte var färdigt, för sommaren 1845 återvände han till det genom att lägga till ett charmfullt Intermezzo och ett flödande Allegro vivace. Därmed var Schumanns pianokonsert, efter sex år, äntligen fullbordad. Solisten är organiskt integrerad i helheten, och har getts vackra dialoger med de olika instrumentgrupperna. Man har beundrat Schumann för att han efter många år på ett så stilistiskt säkert sätt knutit an till andan i första satsen. Till slut får pianot blomma ut i strålande glädje och ljus. Uruppförandet ägde rum den 4 december då Clara spelade solostämman. Efter att hört några av Edvard Griegs verk, bestämde sig den 17-årige Manuel de Falla att bli tonsättare, och följa Griegs exempel att skriva en starkt nationellt förankrad musik. Men det var förvisso inte vemodig nordisk musik som flöt ur hans penna, utan heta spanska rytmer. Från hemstaden Cádiz flyttade han till Madrid, där han 1915 fick sin färggranna balett El amor brujo (Kärlekens trollmakt) framförd med Pastora Imperio som såväl koreograf som primadonna. Hon var hustru till den legendariske toreadoren El Gallo, och dotter till den kända zigenardanserskan La Mejorano – och man kan förstå att baletten blev synnerligen framgångsrik. I baletten berättas historien om zigenarflickan Candelas, som hemsöks av sin döde älskares ande, men som slutligen befrias när hon dansar det förmodligen mest kända avsnittet ur baletten: Rituell elddans. Efter detta prov kunde hon äntligen gifta sig med sin nye älskare, Carmelo. Elddansen måste, som man förstår av handlingen, vara både våldsam och orgiastisk för att nå sitt mål. Och de Falla skrev verkligen också ett oerhört spännande orkestralt fyrverkeri.
Stig Jakobsson








































Sponsorer:Vill du stödja?Kontakta oss >   |      Biljetter:013-1900000






©Linköpings symfoniorkester   |  E-post :  info@liso.nu

Copyright © ToBeandSe 2014