ÅRETS SOLISTER

Alexandra Ekelöf

Alexandra Ekelöf är den inflyttade Östgöten som blivit en mångfacetterad kulturprofil i Linköping och blev även kommunens Kulturstipendiat år 2016 för sitt arbete inom musik och skådespel

Lokalt kan man ha sett henne bl.a. som violinist i det keltiska punkrockbandet Captain Jack’s Army, eller som sångerska när hon var en av finalisterna i P4 Nästa Östergötland 2018. Med bakgrund i den fysiska teatern arbetar hon även internationellt som skådespelare, senast hemkommen från Reykjavik.
























Pelle Hansen

Cellisten Pelle Hansen föddes i Linköping och började spela cello vid sex års ålder. Han gick gymnasiet på Musikkonservatoriet i Falun och studerade sedan på Edsberg för professor Torleif Thedéen. Han höll sin masterexamenskonsert den 5 juni 2014 på Edsbergs slott.

Sedan 2017 är Pelle anställd som stämledare i SON, Norrköpings Symfoniorkester. Han har tidigare varit anställd som solocellist i Norrlandsoperans Symfoniorkester och vikarierat som solocellist i några av Sveriges främsta orkestrar som t.ex. Kungliga Hovkapellet och Kungliga Filharmonikerna. Pelle är en hängiven kammarmusiker och är medlem i framgångsrika ensembler som Sätterströmska sällskapet, Kvartett Quennerstedt och Drottningholms Barockensemble. Han är även konstnärlig ledare för en kammarmusikserie i Östergötland, Slätmons konsertkapell. Pelle spelar på en cello av Niclas Berglund, byggd 2010












Helene Ranada

Mezzosopranen Helene Ranada studerade vid Malmö Musikhögskola och Operaakademien i Köpenhamn. 1999 mottog hon det prestigefulla Griegpriset i The Queen Sonya International Singing Competition. Hon är en efterfrågad konsertsångare med en repertoar som inkluderar Beethovens symfoni nr 9, Bachs Matteuspassionen, Johannespassionen, Juloratorier, Magnificat och flera kantater, Händels Messias, Mozarts Requiem och Kröningsmässa, Pergolesis Stabat Mater, Vivaldis Gloria, Mendelssohns Elias och Romans Svenska Mässa.Helene har arbetat med dirigenter som Brian Ozawa, Esa Pekka Salonen, Donald Runnicles, Peter Schneider, Michael Schönwandt, Leif Segerstam, Richard Armstrong, Helmut Rilling, Lothar Zagrosek, Raymond Leppard och Thomas Dausgaard.

Under åren 2000 – 2002 var hon engagerad vid Wien Staatsoper och framträdde där i roller som Flosshilde/Das Rheingold, Schwertleite/Die Walküre, Erda/Siegfried, Flosshilde och första Nornan/Götterdämmerung, 1st Magd/Elektra, Dryade/Ariadne auf Naxos, Mary/Der Fliegende Holländer, Annina/Die Rosenkavalier, Tredje damen/Trollflöjten, Rychtárka/Jenufa Eine Stimme von oben/Die frau ohne schatten. Åren efter 2002 engagerades hon vid Staatsoper Stuttgart och sjöng även där flera Wagnerroller, bland annat Magdalene/Die Meistersinger, men även roller som Tolomeo/Giulio Cesare, Messaggiera/L’Orfeo, Die Gräfin/Wildschütz. Vidare har Helene framträtt vid Scottish Opera i Glasgow som Erda, vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn som Florence Pike i Albert Herring, vid Oldenburgischen Staatstheater som Waltraute och andra Nornan/Götterdämmerung, vid Edinburgh Festival som Erda/Das Rheingold/Siegfried, och i Schloss Rheinsberg som Arnalta/L’Incoronazione di Poppea. Hon har också sjungit på Kungliga Operan i Stockholm bland annat som Olga/Eugen Onegin. Under säsongen 2006/07 framträdde Helene tillsammans med Tokyo Symphonie Orchestra i Mahlers Symfoni nr 2, i NHK-hall i Tokyo i Beethovens Symfoni nr 9 och vid Kungliga Operan i Stockholm som Waltraute. Under 2007/08 sjöng hon Amneris/Aida på Malmö Opera, Carmen på Valdemarsviksoperan och Elias med Dresdner Philharmonic Orchestra. Helene Ranada har en mycket omfattande opera- och konsertrepertoar.












Sabina Zweiacker

Sabina Zweiacker är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö och är sedan flera år känd i hela Europa för sin medverkan i Orvar Säfströms konsertproduktioner med musik ur filmer och datorspel. Zweiacker gjorde 2014 en av huvudrollerna i Christoffer Nobins barnopera Hion om natten med Norrköpings symfoniorkester. Zweiacker är lika hemma i de stora repertoarverken som Brahms Ein deutsches Requiem.












Ann-Christine Larsson

Hon är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm där hon under sin studietid bl a sjöng Amor i Orfeus och Eurydike på Drottningholms Slottsteater under ledning av Arnold östman. Sommaren 1993 blev hon inbjuden av Gian-Carlo Menotti och Steven Mecurio att sjunga Ann Trulove i Rucklarens väg vid Festival dei Due Mondi i Spoleto, Italien. Därpå följde engagemang bl a vid Norrlandsoperan i titelrollen i Poppeas kröning och i Peter Grimes vid Monnaieoperan i Bryssel.

1995-97 sjöng hon på Folkoperan i Stockholm, rollerna Desdemona i Otello, Donna Anna i Don Giovanni och Micaëla i Carmen. 1997-2002 sjöng hon vid operahuset i Bonn lyriska sopranpartier såsom Micaëla i Carmen, Ilia i Idomeneo, Xenia i Boris Godunov, Nannetta i Falstaff, Merab i Saul, Marzelline i Fidelio, Susanna i Figaros bröllop, Musetta i La Bohème, ännchen i Friskytten, Gretel i Hänsel und Gretel, Woglinde i Valkyrian med flera. Bland Ann-Christines många konsertframträdanden märks Mahlers 4:e symfoni i Stockholms Konserthus under ledning av Paavo Järvi, Ein Deutsches Requiem i Victoria Memorial Hall, Singapore med Singapore Symphony Orchestra under ledning av Okku Kamu och en konsert med dirigenten Christoph Spering i Concertgebouw, Amsterdam, med vilken hon även gjort en skivinspelning av Haydns Die Sieben Letzten Worte. Bland hennes senaste uppdrag kan nämnas Donna Anna i Köpenhamn och nypremiären av Händels oratorium Saul i Bonn. På Göteborgsoperan har hon sjungit Donna Anna i Don Giovann










Daniel Ralphsson

Daniel Ralphsson är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm med en masterexamen. Han har även studerat komposition vid Malmö Musikhögskola samt kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan, där han tagit examen som sångpedagog samt kandidatexamen i klassisk sång.

Debuten på Kungliga Operan i Stockholm var i rollen som Dr Blind i Johann Strauss operett Läderlappen varefter han fortsatte sin karriär på samma scen i roller så som Ädling i Wagners Lohengrin, Pang i Turandot samt Monostatos i en ny produktion av Trollflöjten. En särskilt uppmärksammad insats var rollen som John/Ängel 3 i den nyskrivna operan Written on Skin av George Benjamin. Daniel Ralphsson är flitigt anlitad som kyrkosångare över hela landet i verk av Mozart, Bach, Schubert, Charpentier, Monteverdi med flera och har även framträtt i romansaftnar med en repertoar som spänner från Schubert till Charles Ives. Utöver detta har han under flera år varit medlem i Operaimprovisatörerna som framför improviserad opera på olika scener och i olika sammanhang runt om i Sverige. Andra engagemang inkluderar bl.a. Basilio i Figaros bröllop, Bardolfo i Falstaff och Pong i Turandot på Kungliga Operan.





























Sponsorer:Vill du stödja?Kontakta oss >   |      Biljetter:013-1900000






©Linköpings symfoniorkester   |  E-post :  info@liso.nu

Copyright © ToBeandSe 2014