ÅRETS SOLISTER

Per Hansen

Pelle Hansen är uppvuxen i Boxholm, Östergötland och började spela cello vid sex års ålder. Han gick gymnasiet på Musikkonservatoriet i Falun med Per Helders som cellolärare och kom sedan in på Edsberg, en kammarmusikinriktad del av Kungliga Musikhögskolan. Där studerade han för prof. Torleif Thedéen I maj 2008 började Pelle vikariera i Kungliga Hovkapellet (orkestern vid Kungl. Operan), först som tutti-cellist och från hösten 2009 fram t.o.m. december 2011 som alternerande stämledare och som stämledare.

Han har dessutom vikarierat i flera andra orkestrar såsom Kungliga Filharmonin, Stockholm Sinfonietta och Uppsala kammarsolister. Sedan 2011 innehar han tjänsten som solocellist i Norrlandsoperans Symfoniorkester i Umeå. Pelle har spelat kammarmusikkonserter med flertalet av Sveriges ledande klassiska musiker och 2007 gjorde han sin solistdebut med Uppsala Kammarorkester. Han är även medlem i flera kammarmusikensembler som stråkkvartetten Sätterströmska sällskapet, Uppsala Pianokvartett, Zhibaj-Hansen String Quartet m.fl. Den ”tidiga musiken” har länge varit en viktig del av Pelles musikaliska inriktning. Han har sedan 14 års ålder spelat barockcello i en massa olika sammanhang som exempelvis Drottningholms Barockensemble, Östgöta Barock, Svenska Barockorkestern, ReBaroque etc. samt att han är en fast medlem av flera mindre ensembler med inriktning på tidig musik. Lite kuriosa är att Pelle har skrivit stråk åt Marinskijteaterns cellosektion i J.S.Bachs H-mollmässa.
















Helene Ranada

Mezzosopranen Helene Ranada studerade vid Malmö Musikhögskola och Operaakademien i Köpenhamn. 1999 mottog hon det prestigefulla Griegpriset i The Queen Sonya International Singing Competition. Hon är en efterfrågad konsertsångare med en repertoar som inkluderar Beethovens symfoni nr 9, Bachs Matteuspassionen, Johannespassionen, Juloratorier, Magnificat och flera kantater, Händels Messias, Mozarts Requiem och Kröningsmässa, Pergolesis Stabat Mater, Vivaldis Gloria, Mendelssohns Elias och Romans Svenska Mässa.

Helene har arbetat med dirigenter som Brian Ozawa, Esa Pekka Salonen, Donald Runnicles, Peter Schneider, Michael Schönwandt, Leif Segerstam, Richard Armstrong, Helmut Rilling, Lothar Zagrosek, Raymond Leppard och Thomas Dausgaard. Under åren 2000 – 2002 var hon engagerad vid Wien Staatsoper och framträdde där i roller som Flosshilde/Das Rheingold, Schwertleite/Die Walküre, Erda/Siegfried, Flosshilde och första Nornan/Götterdämmerung, 1st Magd/Elektra, Dryade/Ariadne auf Naxos, Mary/Der Fliegende Holländer, Annina/Die Rosenkavalier, Tredje damen/Trollflöjten, Rychtárka/Jenufa Eine Stimme von oben/Die frau ohne schatten. Åren efter 2002 engagerades hon vid Staatsoper Stuttgart och sjöng även där flera Wagnerroller, bland annat Magdalene/Die Meistersinger, men även roller som Tolomeo/Giulio Cesare, Messaggiera/L’Orfeo, Die Gräfin/Wildschütz. Vidare har Helene framträtt vid Scottish Opera i Glasgow som Erda, vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn som Florence Pike i Albert Herring, vid Oldenburgischen Staatstheater som Waltraute och andra Nornan/Götterdämmerung, vid Edinburgh Festival som Erda/Das Rheingold/Siegfried, och i Schloss Rheinsberg som Arnalta/L’Incoronazione di Poppea. Hon har också sjungit på Kungliga Operan i Stockholm bland annat som Olga/Eugen Onegin. Under säsongen 2006/07 framträdde Helene tillsammans med Tokyo Symphonie Orchestra i Mahlers Symfoni nr 2, i NHK-hall i Tokyo i Beethovens Symfoni nr 9 och vid Kungliga Operan i Stockholm som Waltraute. Under 2007/08 sjöng hon Amneris/Aida på Malmö Opera, Carmen på Valdemarsviksoperan och Elias med Dresdner Philharmonic Orchestra. Helene Ranada har en mycket omfattande opera- och konsertrepertoar.












Sabina Zweiacker

Sabina Zweiacker är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö och är sedan flera år känd i hela Europa för sin medverkan i Orvar Säfströms konsertproduktioner med musik ur filmer och datorspel. Zweiacker gjorde 2014 en av huvudrollerna i Christoffer Nobins barnopera Hion om natten med Norrköpings symfoniorkester. Zweiacker är lika hemma i de stora repertoarverken som Brahms Ein deutsches Requiem.



























































Sponsorer:Vill du stödja?Kontakta oss >   |      Biljetter:013-1900000






©Linköpings symfoniorkester   |  E-post :  info@liso.nu

Copyright © ToBeandSe 2014