ROSSINI & SIBELIUS

Söndag 29 september 2019 kl 18.00
Ryttargårdskyrkan,
Linköping

Dirigent:
Joachim Gustafsson
Solist:
Sebastian Stevensson , fagott


PROGRAM:
Fanny Mendelssohn : Overture C-dur
Gioacchino Rossini: Concerto da Esperimento
Jean Sibelius: Symfoni nr 2

( Reservation för ändringar!)

Ladda ner konsertprogrammet (pdf-fil) HÄR!





LYSSNA

Smakprov

Bookmark and Share

Ladda ner affisch HÄR!



Biljetter


Köp genom Konsert & Kongress
biljettkassa tel.013-190 00 00
Biljettkassan öppen vard.8-17
samt två timmar före konsert.


OBS! Vid alla konserter som Linköpings symfoniorkester ger i kyrka har du möjlighet att köpa din biljett även på plats i kyrkan i samband med konserten en timme före konsertstart

Pris:
Ordinarie : 200:-, studerande : 100:-
Skådebanan/Scenpass: 150:-
kult.skoleelev: gratis, barn under 12 år: gratis
Föräldrar till kult.skoleelev : 100:-




TILLGÄNGLIGHET

För aktuell information om tillgänglighet till Linköping Konsert & kongress och Crusellhallen
Läs här>>Tillgänglighet





Felix Mendelssohns fyra år äldre syster Fanny växte upp i samma drivhusmiljö som han själv, och hon var hans musikaliska mentor. De träffade under barndomen åtskilliga av den tidens filosofer, konstnärer, musiker och vetenskapsmän. 1830 komponerade hon den nu aktuella uvertyren för orkester, förmodligen skriven för ett privat framförande under en av hennes mors musikaliska salonger, men några år senare spelades den igen, och om detta berättar Fanny i ett brev till sin bror: ”Mor har säkert berättat för dig om orkestern i Königstadt i lördags och hur jag ställde mig upp med dirigentpinnen i handen som en klingade Jupiter ... Jag satt vid pianot när min uvertyr skulle spelas, men sedan kom Lecerf (orkesterns ledare) som djävulen och lade pinnen i min hand. Om jag inte varit så blyg och förlägen för varje slag, hade jag kanske kunnat dirigera någorlunda. Men det var roligt att höra stycket igen för första gången på två år och finna att allt stämde som jag mindes det. Folk tycktes gilla det – de var väldigt vänliga, lyckönskade mig, kritiserade några opraktiska passager.”
Gioachino Rossini är naturligtvis mest känd för sina härliga operor, men ibland skrev han också konsertmusik där blåsare har solistuppdrag. Sådana verk finns för såväl oboe som klarinett, men den här gången låter han en fagott vara solist, och visst kan man tycka att han behandlar instrumentet som om det vore fråga om en bassångare i en opera buffa.’
Tidigt på våren 1901 befann sig Jean Sibelius i den lilla staden Rapallo på Italiens västkust, och det var där han påbörjade sin andra symfoni. Senare på hösten skrev han färdigt symfonin hemma i Finland och han dirigerade själv uruppförandet i Helsingfors den 8 mars 1902. Mottagandet på hemmaplan blev så entusiastiskt att symfonin inom kort måste spelas på nytt tre gånger. Kritikerna menade att ”en sådan tonsättning har aldrig tillförne klingat hos oss”. Bakom musiken anar man ett trotsigt, obändigt temperament som hastigt och oberäkneligt skiftar mellan drömmar och lidelsefulla utbrott. Symfonin blev en viktig vändpunkt i Sibelius liv. Nu vände han sig ut mot Europa och sin egen tid. Han gick även in i sig själv, analyserade sitt liv och fann i sin egen personlighet ett nytt material för sitt skapande. Men allt blev inte allvar och kamp, här finns också ljus och idyll, så det förvånar inte att detta blivit Sibelius mest spelade symfoni. Hans arbetsstudio i Rapallo var inbäddad i prunkande grönska, och detta har säkert påverkat tonspråket.

Stig Jakobsson












Sponsorer:Vill du stödja?Kontakta oss >   |      Biljetter:013-1900000






©Linköpings symfoniorkester   |  E-post :  info@liso.nu

Copyright © ToBeandSe 2014