ORGEL-och CELLOAFTON



Söndag 25 November 2018 kl . 17.00
S:t Lars kyrka , Linköping

Dirigent:
Joachim Gustafsson

Solist:Pelle Hansen cello

Organist : Bo Ingelberg


PROGRAM:

Antonin Dvorák:
Cellokonsert h-moll op 104

Camille Saint-Saens :
Symfoni nr 3 c-moll op 78

( längd ca. 1 tim. 20 min.)


( Reservation för ändringar!)



Ladda ner konsertprogrammet (pdf-fil) HÄR!

LYSSNA

Smakprov

Bookmark and Share

Ladda ner affisch HÄR!



Biljetter


Köp genom Konsert & Kongress
biljettkassa tel.013-190 00 00
Biljettkassan öppen vard.8-17
samt två timmar före konsert.


OBS! Vid alla konserter som Linköpings symfoniorkester ger i kyrka har du möjlighet att köpa din biljett även på plats i kyrkan i samband med konserten en till två timmar före konsertstart

Pris:
Ordinarie : 200:-, studerande : 100:-
Skådebanan/Scenpass: 150:-
kult.skoleelev: gratis, barn under 12 år: gratis














Att Camille Saint-Saëns komponerade fem symfonier är nog obekant för de flesta, för det är bara den med ordningsnumret tre som spelas regelbundet. Numret till trots är detta dessutom den sista symfonin han komponerade, och den uruppfördes i London 1886 med tonsättaren som dirigent. Detta verk har kommit att kallas Orgelsymfonin därför att en orgel ingår i instrumentariet och spelar en betydande roll – men orgeln kommer inte in i sammanhanget förrän efter mer än tio minuter. Musiken är synnerligen klangfull, och rymmer samma lidelsefulla tonspråk som några av Liszts symfoniska dikter. Det var också meningen att symfonin skulle dediceras till Liszt, men tre månader efter uruppförandet avled Liszt, varför symfonin tillägnades mästarens minne. På förslag från grundaren av musik¬konservatoriet i New York, mrs Jeanette Thurber, blev Antonín Dvorák institutionens direktör 1892, och förblev så fram till 1895. Det var produktiva år, vilka Dvorák också använde till att komponera mycket musik. Det första verk han skrev var den symfoni som getts tillnamnet ”Från den nya världen”, hans nionde. Därefter kom en rad verk som räknas till hans bästa och som genomsyras av hans hemlängtan. Hemlängtan var också skälet till att han inte stannade längre i den amerikanska musikmetropolen. Det verk som avslutar perioden är cellokonserten, och dess finalcoda fick inte sin slutgiltiga utformning förrän efter tonsättarens hemkomst till Prag. Inspiration till cellokonserten (vilken i själva verket är hans andra cellokonsert, men den första i A-dur (1865) var ett ungdomsverk som han aldrig orkest¬re¬rade) fick Dvorák efter att ha hört en cellokonsert av den berömde operett¬komponisten Victor Herbert, vilken faktiskt arbetade som cellist i Philharmonia Orchestra. Givetvis fyllde Dvorák sin egen konsert med en överväldigande romantik. Det är inte bara det fullblodiga utnyttjandet av soloinstrumentet som bidragit till detta, utan även den färgrika orkesterpaletten, där blåsarna spelar så stor roll./…/ Den musikaliskt mogna och storslagna konserten är ett verkligt mästarprov för instrumentet. För att betona verkets betydelse har man ibland kallat den för ’Dvoráks tionde symfoni’. Och Brahms frågade sig: ”Varför i all världen har jag inte vetat att man kunde skriva en sådan cellokonsert?”
Stig Jakobsson














Sponsorer:Vill du stödja?Kontakta oss >   |      Biljetter:013-1900000






©Linköpings symfoniorkester   |  E-post :  info@liso.nu

Copyright © ToBeandSe 2014