NYÅRSKONSERT!

Fredag 31 december 2021 kl 15.00
Crusellhallen, Konsert & Kongress,
Linköping

Dirigent :
Hans Åkesson
solist :
Katija Dragojevic
Medverkan av :
Linköpings balettensemble
koreografi :
Matilda Larsson
Alexandra Svensson

Ur programmet:
J Strauss II :
Geschichten aus dem Wienerwald
W A Mozart :
Ouvertyr till Figaros bröllop
Tjajkovskij :
Valse des Fleurs
( Blommornas vals )
A Borodin :
Polovtsiska danser ur Furst Igor
Bize´t :
Dance Bohemé
J Strauss II :
An der schönen blauen Donau
F Poulenc :
Les chemins de l´amour


( Längd ca. 2 tim. 10 min. )



( Reservation för ändringar!)




Ladda ner konsertprogrammet (pdf-fil) HÄR!

LYSSNA

Smakprov

Bookmark and Share

Ladda ner affisch HÄR!





Biljetter


Köp genom Konsert & Kongress
biljettkassa tel.013-190 00 00
Biljettkassan öppen vard.8-17
samt två timmar före konsert.


Pris:
Ordinarie : 395:-, studerande : 250:-
kult.skoleelev: 150:-, barn under 12 år: gratis
ej föräldrabiljetter
skådebanan/Scenpass: 300:-


Köp via länk:ticketmaster




TILLGÄNGLIGHET

För aktuell information om tillgänglighet till Linköping Konsert & kongress och Crusellhallen
Läs här>>Tillgänglighet


Linköpings Symfoniorkester bekräftar härmed att nyårskonserten går av stapeln som planerat.


Kära publik, Linköpings Symfoniorkester bekräftar härmed att nyårskonserten går av stapeln som planerat. Vi förstår dock att det förändrade smittläget gör att några av er eventuellt önskar att lösa in er köpta biljett och vi kommer därför att återlösa biljetter för er som Så här gör du om du vill återlösa din biljett: Mejla till  info@konsertkongress.se och ange ditt bokningsnummer, ditt namn, namnet på din bank och kontonummer så hanterar vi ditt ärende så snart som möjligt. Serviceavgiften på 35 kronor kommer dock inte att betalas tillbaka. Observera att du måste kontakta oss om återlösen senast 29 december. Vi önskar dig en god jul och ett gott nytt år!
Med vänliga hälsningar
Linköpings Symfoniorkester





Så har det åter blivit dags att fira ett nytt år! Så stäm fiolerna, knyt kravatten och slå upp champagneflaskan! Men först en riktig konsert, så man kommer i form. Grann och utåtriktad musik är vad man förväntar sig under en traditionell nyårskonsert, och det är just vad blir. Orkester verk som sprakar som fyrverkeri, operaarior som förför och lockar, valser som får det att rycka i benen. Kort sats, en förhoppningsfull inledning till ett nytt år. När talpjäsen Figaros bröllop lämnades in till Comédie Français i Paris 1784 förbjöd den franske kungen Ludwig XVI teatern att framföra det. Han lät dem tydligt förstå att han hellre skulle låta riva Bastiljen än att låta framföra detta avskyvärda, revolutionära stycke. Tiden är strax innan Franska revolutionen, och stämningen i staden var explosiv. I Wien var stämningen inte lika laddad, så när Mozart ville få sin opera Figaros bröllop uppförd den 1 maj 1786 lyckades man övertyga den österrikiske kungen om att det bara var en trevlig fars. Dramat var redan ryktbart i Wien och det kontroversiella ämnet (där tjänaren visar sig vara smartare än adelsmannen) bidrog säkert till operans stora framgång. Men givetvis var det Mozarts musik som var den största behållningen. Redan i uvertyren försätts publiken i feststämning. Och sedan följer ju alla de ljuvliga ariorna. Däribland ynglingen Cherubinos Voi che sapate. Han är förälskad i alla kvinnor och är med ”Du som vet vad kärlek är” beredd att förföra grevinnan. Välkommen till årets nyårskonsert! Traditionen att fira det nya årets ankomst med festlig musik blev särskilt stark i Österrike och naturligtvis mest i Wien, där ätten Strauss med sina baler i hög grad dominerade musiklivet. Naturligtvis skildrade han också gärna Wiens omgivningar i sin musik, inte minst i Berättelser från Wienskogen op 325. Det har blivit en folkligt inspirerad ländlervals som är mycket mer än en danslåt – nu är det verkligen fråga om ett riktigt konsertstycke. Och låt mig gå händelserna i förväg och bara nämna de övriga verk av Strauss som kommer under konserten: kanske är hans verkliga mästerverk An der schönen blauen Donau. Brahms beundrade detta musikstycke så högt att han vid en fest i familjen Strauss hem skrev ner styckets första takter på fru Adele Strauss solfjäder och lade till orden: ”Tyvärr ej av Brahms”. Men det finns mycket musik också av andra tonsättare som på ett genialt sätt lever upp till nyårets förväntningar, däribland en serie danser ur Tjajkovskijs balett Nötknäpparen, som ju fått status som den verkliga nyårsbaletten. Men till en början var omdömena ljumma. Publiken var vid denna tid helt enkelt inte van att se genomarbetade helaftonsbaletter med dramatisk handling. Man hade enkelt inte lärt sig att läsa dansens dramaturgi Av alla Camille Saint-Saëns tolv operor är det bara Simson och Delila som kommit att överleva, uruppförd i Weimar 1877 – till Paris kom den först 13 år senare – och när den väl visades höll den sig kvar på repertoaren, inte minst tack vare Delilas härliga arior. I andra akten sjunger hon sin kärleksförklaring ”Mitt hjärta öppnas av din röst”. Poulenc sång Les chemins de l’amour ingick ursprungligen i ett lättsamt skådespel som sattes upp i Paris 1940 för att hålla folket vid gott mod, efter tyskarnas invasion av Frankrike. Men vi ger sista ordet till mästaren Strauss själv, och hans älskade Radetzkymarsch.


Stig Jakobsson












Sponsorer:Vill du stödja?Kontakta oss >   |      Biljetter:013-1900000






©Linköpings symfoniorkester   |  E-post :  info@liso.nu

Copyright © ToBeandSe 2014